SEO checklista – [do pobrania] 10 kroków do optymalizacji strony

10 kroków do optymalizacji twojej strony www

Checklista SEO do pobrania

Kilkukrotnie podkreślałam to, jak ważne jest poprawianie widoczności firmowej witryny w wyszukiwarkach (zapraszam chociażby do artykułu Słowa kluczowe to nie wszystko). Dziś krótko ale na temat 🙂 Stworzyłam dla Was plik do pobrania, zawierający 10 najważniejszych działań, które pomogą Wam poprawić widoczność Waszej strony w wyszukiwaniach Google.
Uproszczona wersja checklisty SEO
Checklista SEO uproszczona
Checklista SEO w wersji kolorowej
Checklista SEO w kolorze
Na dysku Google znajdziecie dwa pliki PDF. Wersja bardziej „kolorowa” będzie pewnie przyjemniejsza w odbiorze na komputerze i urządzeniach mobilnych. Drugi dokument pozwoli Wam wykonać druk checklisty bez niepotrzebnego marnowania tonera lub tuszu 😉

Uszczegółowienie checklisty

Kilka słów o każdym z kroków, jeśli będziecie potrzebować wyjaśnienia poszczególnych punktów.

Roboty Google i UX (user experience)

Plik robots.txt

Istotną część listy kontrolnej stanowią działania mające na celu poprawę widoczności witryny dla robotów Google, które odpowiedzialne są za ocenę, czy witryna „zasłużyła” sobie na dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania. Pierwszym, niezbędnym krokiem aby im to ułatwić, jest obecność w zasobach witryny pliku robots.txt. Odpowiednio opisany plik daje robotom Google informację, że chcemy, aby nasza strona była przez nie przeglądana i indeksowana. Warto wiedzieć, że możemy też w dokumencie robots.txt zawrzeć informację, że nie życzymy sobie (zwykle czasowo) aby witryna była odwiedzana i oceniana przez googlowskie mechanizmy.

Mapa strony

Innym istotnym elementem strony, ułatwiającym poruszanie się po niej robotom Google, to mapa strony. Niezależnie od tego, czy będzie to zamieszczony wśród plików witryny specjalny plik o rozszerzeniu XML, czy strona zawierającą linki do wszystkich podstron naszej www, usprawnimy w ten sposób indeksowanie witryny.

Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych

Innym warunkiem, ułatwiającym poruszanie się po stronie nie tylko robotom, ale również całkiem cielesnym użytkownikom, jest responsywność strony. Innymi słowy, jeżeli witryna działa dobrze zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych, docenią to wszyscy – Twoi klienci, czytelnicy bloga oraz Google.

Szybkość ładowania strony

Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej sugerują również od jakiegoś czasu, że zwrócą szczególną uwagę na szybkość ładowania strony. Można więc założyć, że im szybciej witryna się ładuje, tym chętniej promowana będzie w wynikach wyszukiwania.

Treści na stronie

Dobre treści

W kontekście poprawy widoczności witryn w wynikach wyszukiwania od dłuższego już czasu dużo mówi się na temat znaczenia treści (obrazów, wideo, tekstu) dla poprawy pozycji strony w wyszukiwarce. Unikalne i angażujące treści na www (aby przekonać się, jaki wpływ jakość treści ma na odbiór opisów produktów, zapraszam TU) to nie tylko gwarancja, że nie zostaniemy potraktowani jako spam, kopiując opisy czy artykuły ze stron producenta produktów które sprzedajemy, ale również większa szansa, że użytkownik z zainteresowaniem zacznie przeglądać naszego bloga lub e-sklep. Zaufanie ze strony klienta procentuje zwiększeniem szans na to, że t właśnie u nas zakupi poszukiwany produkt. Im dłuższy czas, w którym będzie śledził treści na naszej strony oraz im większa jego aktywność na naszej stronie, wyrażona licznymi komentarzami i ocenami, tym większa aprobata robotów Google.

Słowa kluczowe i ALT

Słowa kluczowe to nadal istotna część publikowanych w witrynie treści. Przemyślana strategia dotycząca słów kluczowych, w tym zwrócenie uwagi na ich obecność w nagłówkach i treści witryny pomoże potencjalnym użytkownikom witryny i klientom odnalezienie istotnych dla nich informacji. Nie muszę chyba wspominać, że roboty Google również będą zadowolone? 🙂 Nie zapominajmy również, że uwagę należy zwrócić na wszystkie treści zawarte na stronie, a często ukryte przed wzrokiem użytkowników. Mowa tu o atrybutach ALT (alternatywnego opisu). Alternatywny opis to nic innego, jak opis tego, co zawarte jest na grafikach i filmach zawartych na stronie. Roboty wyszukiwarki zamiast przyglądać się poszczególnym zdjęciom zapoznają się z ich tytułami i opisami zawartymi w ich właściwościach na witrynie. Nie pozwólmy zatem, aby informacja kryjąca się za plikami graficznymi i wideo została pominięta. Z czysto użytkowego punktu widzenia warto zaznaczyć, że szczegóły obrazka w postaci opisów pozwalają lepiej zrozumieć zawartość strony przez osoby niedowidzące i niewidome. Jeśli więc argumenty dotyczące mechaniki robotów Google nas nie przekonują, warto wyjść naprzeciw potrzebom tych, którzy są dla nas najważniejsi – użytkowników.

Linkowanie wewnątrz witryny

Doceniane w działaniach SEO jest łączenie treści zawartych na różnych podstronach witryny. Jeśli więc prowadzisz bloga o danej tematyce zadbaj o zawarcie w postach linków do innych treści zawartych na Twojej www. Mogą to być przykładowo odnośniki do artykułów wyjaśniających branżowe pojęcie albo wybór kilku artykułów o podobnej tematyce. W przypadku sklepu internetowego warto dać szansę klientowi zapoznać się z artykułami podobnymi do oferowanego albo uzupełniającymi (np. wybranymi paskami do zegarka lub akcesoriami do konkretnego modelu konsoli).

Pokaż się na zewnątrz

Linkowanie na zewnątrz i social media

Niemniej istotnymi, obok wymienionych wyżej, działaniami są te, które pozwalają zaprezentować się ze swoją witryną w innych mediach lub, na przykład poprzez gościnne artykuły, na innych witrynach. Tak, jak w przypadku połączenia się ze światem social media dobrym, i stosunkowo łatwym, krokiem jest zamieszczenie linku do naszych firmowych (i działających!) kont social media i fanpage’y, tak obecność linków do witryny na innych stronach wymaga od nas większego nakładu pracy. Czasochłonnym, acz najskuteczniejszym z punktu widzenia budowania zaufania i wizerunku specjalisty sposobem jest opracowanie takich treści, którymi użytkownicy z własnej woli będą chcieli się dzielić. Linki do strony na zewnętrznych witrynach możemy pozyskać także prosząc klientów, aby wspomnieli o owocnej współpracy lub zaoferować gościnny artykuł na blogu powiązanym tematycznie z naszą witryną.

Przydatne i darmowe narzędzia SEO

Spośród darmowych narzędzi, które osobiście wykorzystuję, aby poprawiać użyteczność i pozycjonowanie stron www chętnie wspominam o dwóch: seoptimer.com i woorank.com. przycisk pobierania plików z listą SEO Miało być krótko a powstał dziś dość obszerny artykuł na temat optymalizacji witryny, a zwłaszcza na temat mechanizmów działania robotów Google 🙂 Dlatego jeśli chcieliście tylko pobrać darmowe narzędzie, jeszcze raz zapraszam na dysk Google oraz do podzielenia się wrażeniami – czy przydało Wam się to małe narzędzie, czy jednak nie.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.