Blog w branży beauty
W sklepie internetowym, w którym nie możemy przetestować produktu przed zakupem, dużym wyzwaniem jest wywołanie oczekiwanych emocji – jak bowiem opisać zapach, konsystencję i właściwości kosmetyku tak, aby klient poczuł go niemal na własnej skórze?
Do najczęściej spotykanych na blogach w branży beauty rodzajów treści można zaliczyć treści tekstowe (artykuły eksperckie, porady, opisy zabiegów), wideo (recenzje, tutoriale), zdjęcia (przykładowe stylizacje, prezentacja metamorfoz, wizualizacja produktów). Branża kosmetyczna to obszar działalności, w którym wizualne treści to niezbędny element promocji. Inną charakterystyczną cechą branży jest zmienność trendów i technologii, dlatego warto zadbać o regularność wpisów.
Blog w branży beauty – czy warto?
Jeśli chcesz być w sieci rozpoznawany jako ekspert w swojej dziedzinie, zadbaj o dobrej jakości treści, nie zapominając o używaniu istotnych dla Twojego biznesu słów kluczowych (także w metatagach zdjęć i filmów). W ten sposób nie tylko przyciągniesz czytelników zainteresowanych poruszanymi tematami ale również pomożesz algorytmom Google dobrze rozpoznać tematykę Twojej strony, co w przyszłości przełoży się na większą widoczność Twojej firmy w wyszukiwarce.
Blog w sklepie internetowym to nie tylko możliwość promowania dostępnych w nim produktów, ale przede wszystkim możliwość zainspirowania i edukowania klientów w tematyce pielęgnacji, zdrowego trybu życia czy szeroko pojętego lifestyle. Jeśli natomiast prowadzisz hurtownię dla specjalistów, warto poruszyć takie tematy jak przygotowanie salonu i narzędzi do pracy, niezbędnego wyposażenia, nowości na rynku czy stworzyć treści poradnikowe dotyczące najczęściej spotykanych problemów w branży. Warto dobrze określić grupę docelową Twojej komunikacji – nie warto bowiem pisać o kwestiach podstawowych gdy Twój klient oczekuje branżowych, eksperckich tekstów.
Dla właściciela salonu fryzjerskiego, barber shopu lub gabinetu kosmetycznego ciekawym pomysłem może być przedstawienie sylwetek pracowników, opisanie ich doświadczenia, zainteresowań – tak, aby pokazać, że pracujący w Twojej firmie specjaliści to też ludzie ☺ Blog to również dobre miejsce na informowanie o rabatach i akcjach specjalnych czy relacjonowanie o wydarzeniach, w których Wasz salon lub gabinet bierze udział (tu nie zapominaj również o roli social media – Facebooku, Instagramie czy TikToku).
Pokrótce też przypomnę zalety tworzenia treści na firmowy blog, o których wspomniałam w tym artykule.
Blog firmowy – po co?
Blog, w odróżnieniu od firmowej strony, charakteryzuje się nieformalnym językiem komunikacji. Dzięki możliwości pozostawienia komentarza możemy poznać realne potrzeby naszych klientów, zmodyfikować dotychczasowe lub wprowadzić nowe produkty i usługi. Nie zapominajmy o dialogu z odwiedzającymi naszego bloga klientami – nie pozostawiajmy komentarzy i uwag bez odpowiedzi. Pozwól poznać Twoją firmę odwiedzającym i bądź otwarty na ich potrzeby i opinie, a chętniej będą powracać.
Video w marketingu ma się coraz lepiej, co powinno zainteresować zwłaszcza firmy kosmetyczne. Kto bowiem jak nie styliści, fryzjerzy, makijażyści i eksperci zabiegów kosmetycznych mogą pochwalić się natychmiastowymi efektami swojej pracy? Metamorfozy interesują i inspirują do zmiany własnego wizerunku. Osoby zainteresowane poprawą wizerunku docenią także instruktaże wideo dotyczące samodzielnego wykonania makijażu, manicure czy możliwość obejrzenia poszczególnych etapów pielęgnacji skóry i włosów (zwłaszcza, gdy filmikowi towarzyszy zdjęcie przed wykonaniem zabiegu / serii zabiegów i po kuracji).
Treść na blogu to zatem nie tylko słowo pisane i eksperckie artykuły. Obraz, zwłaszcza w branżach dotyczących wizerunku, mówi więcej niż słowo. Może warto użytkownikom umożliwić tworzenie własnych wpisów i video z wykorzystaniem Twoich produktów? Zapytaj klientkę czy możesz na swoim blogu zamieścić zdjęcia dokumentujące jej metamorfozę. Jeśli dysponujesz większym budżetem na marketing pomyśl o współpracy z influencerami – blogerami, vlogerami, instagramerami, tiktokerami…
Wartość dodana dla klienta
Wartość dodana to zysk, który osiąga klient czytając Twojego bloga. Pomyśl nad czymś, co nie tylko przyciągnie uwagę potencjalnego klienta, ale sprawi, że zechce zostać na Twojej stronie na dłużej. Blog o tematyce kosmetycznej to obietnica. Obietnica wymarzonego wyglądu, doskonałego samopoczucia i życia w zdrowiu. Obok prezentacji zabiegów nie zapominaj o dokumentowaniu ich spektakularnych efektów, dbając o estetyczne, dobrze wykonane zdjęcia i wideo. Rozwiązuj problemy klientów, wsłuchując się w ich opinie, pytania i uwagi (komentarze, zapytania mailowe czy na Messengerze na fb). Wyróżnij swoich czytelników, informując ich o specjalnych rabatach i ciekawych wydarzeniach. Przekazuj klientowi unikalną wiedzę, inspiruj, zachwycaj, a zechce wrócić po więcej.
Zachęcam też do sięgnięcia do inspirującej lektury:
- Barbara Stawarz, Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów, wyd. PWN SA, Warszawa 2015, http://barbarastawarz.pl/;
- Magdalena Tobiasz, Wojciech Szymański, Content marketing. Współczesny poradnik po marketingu treści, wydawnictwo Newsline, Rzeszów 2016, www.ideoforce.pl.
Jeśli podobał Ci się mój artykuł zapraszam do podzielenia się nim w social media lub do pozostawienia komentarza.