Copywriter – kim jest i czym się zajmuje?

Choć słowo copywriter rozgościło się na stałe w polskim języku wciąż sama przyłapuję się na tym, że próbuję przełożyć sens tego słowa na polski próbując wyjaśnić, czym tak naprawdę się zajmuję. Określenie „autor tekstów reklamowych” nie wyczerpuje tematu, bo czy domyślnie mieści się w nim wszystko to, co dotyczy content marketingu, tworzenia treści mających zainteresować potencjalnych klientów? Ujęty w słowniku języka polskiego „tekster” niebezpiecznie może przekształcić się w testera, a stąd już krótka droga do branży UX czy szeroko pojętego IT ;). Czasem wymsknie mi się z ust słowo „tekściarz”, choć to jeszcze częściej niż copywriter wywołuje wyraz konsternacji na twarzy rozmówcy. Zostanę więc przy pierwotnym określeniu starając się wyjaśnić, czym zajmuje się copywriter i jakie są potencjalne obszary Waszej przyszłej współpracy.

Kim jest?

Francuskie tłumaczenie concepteur-redacteur pomysłodawca-redaktor wydaje się dobrze określać rolę copywritera w procesie tworzenia kreacji marketingowych. Copywriter zajmuje się wymyślaniem i pisaniem tekstów do ulotek, katalogów i innych materiałów promocyjnych. Opracowuje treści na strony internetowe, w tym między innymi firmowe blogi, social media. „Tekściarz” powinien być w stanie opracować opisy produktów do Twojego sklepu, treść maili systemowych wysyłanych do Twoich klientów czy stworzyć optymalne nagłówki do zakładek czy podstron Twojej witryny. Praca copywritera nie ogranicza się więc do tworzenia sloganów reklamowych chociaż równie dobrze może stanowić trzon jego działalności.

Do niedawna copywriter zatrudniany był wyłącznie w agencjach reklamowych na stałe. Dziś w coraz większym stopniu docenia się współpracę z „teksterem” na potrzeby danego projektu, w ramach umowy cywilno-prawnej lub B2B na określoną liczbę tekstów.

Copywriter a SEO copywriter – czy jest różnica?

Copywriter jest pojęciem szerszym, obejmuje bowiem nie tylko pracę nad treściami mającymi wyróżnić Twoją firmę na tle innych w sieci, ale również obejmować może działania off-line, takie jak tworzenie tekstów do ulotek, broszur czy praca nad tekstami do reklam telewizyjnych i radiowych. Praca SEO (search engine optimization więcej na temat optymalizacji www pod kątem SEO) copywritera mieści się w ramach tak zwanego content marketingu, którego działania skupiają się w sieci.

SEO copywriting dotyczy takiego opracowania tekstów, haseł, sloganów i takiego doboru słów na stronie internetowej lub w sklepie on-line, aby wpływały one na podniesienie rangi strony w wyszukiwarkach internetowych. Przykładowe treści, które warto opracować we współpracy z SEO copywriterem, to:

  • unikalne opisy produktów,
  • artykuły na blog firmowy,
  • poradniki i raporty dostępne online,
  • video i podcasty,
  • treści do katalogów online,
  • oferty handlowe,
  • posty w social media (facebook, twitter, Google+, Instagram i inne).

Warto jednak pamiętać, że ważne są nie tylko dobrze pozycjonujące stronę hasła, ale również wysokiej jakości unikalne treści. Przydatne i przyjazne w odbiorze teksty nie tylko zachęcą klienta aby wszedł na naszą stronę (lub do sklepu internetowego) ale dadzą mu powód, dla którego mógłby zostać na niej na dłużej i regularnie powracać. Dlatego warto spojrzeć na copywriting w szerszym ujęciu i dodatkowo zlecić specjaliście opracowanie lub zredagowanie:

  • e-booków, broszur i innych darmowych materiałów dla klientów,
  • newsletterów,
  • treści maili ofertowych i systemowych dla klientów,
  • wiadomości push i SMS,
  • treści do aplikacji mobilnych,
  • innych tekstów które uznasz za istotne z punktu widzenia klienta.

„Tekciarz” dobry, czyli jaki?

Znajomość zasad pisowni w języku polskim i sprawność w posługiwaniu się poprawną polszczyzną to umiejętności, które sprawią, że gro pracy związanej z redakcją i korektą tekstu spadnie z Twoich barków. Nie ma bowiem w content marketingu nic gorszego niż błędy ortograficzne w komunikacji skierowanej do Twoich klientów. Językowe „babole” u jednych wywołają uśmiech zażenowania u innych mogą spowodować, że uznają Twoją firmę za nieprofesjonalną.

Zainteresowanie trendami z zakresu marketingu treści i SEO to cecha, która sprawi, ze zatrudniony przez Ciebie copywriter szybko wyłapie trendy, na które warto zwrócić uwagę tworząc dla Ciebie teksty – chociażby dotyczące zmian w mechanice pozycjonowania ze strony Google. Warto by copywriter interesował się trendami branży w której działasz – to nie tylko ułatwi Wam komunikację ale również zwiększy szansę na to, że w wyniku współpracy powstaną teksty interesujące Twoich klientów.

Lekkie pióro” będzie zaletą, jeśli szukasz autora wciągających treści. Umiejętność analizy i wyszukiwania informacji to konieczny standard gdy zlecasz opracowania specjalistyczne, wymagające porządnego researchu. Kluczowe będą też zaangażowanie i terminowość, choć myślę, że cechy te są pożądane niezależne od wykonywanego zawodu 🙂

Jeśli podobał Ci się mój artykuł zapraszam do pozostawienia komentarza lub podzielenia się nim w social media.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.