SEO miniaudyt – [do pobrania] 10 kroków do optymalizacji strony
Checklista SEO do pobrania
Od kilku lat zajmuję konsekwentnie stanowisko głoszące, że ważne jest stałe poprawianie widoczności firmowej witryny w wyszukiwarkach (i że zawsze jest coś do poprawy :)). Stworzyłam dla Was plik do pobrania, zawierający 10 najważniejszych działań, które pomogą Wam poprawić widoczność Waszej strony w wynikach wyszukiwania Google.
Tutaj znajdziecie plik do pobrania, poniżej wyjaśniam poszczególne punkty listy. Ograniczyłam się do minimalistycznej wersji, którą możecie pobrać na komputer lub smartfona, lub wydrukować w wersji papierowej – ja preferuję taką formę listy.
Uszczegółowienie checklisty SEO
Kilka słów o każdym z kroków, jeśli będziecie potrzebować wyjaśnienia poszczególnych punktów.
Roboty Google i UX (user experience)
Plik robots.txt
Istotną część listy kontrolnej stanowią działania mające na celu poprawę widoczności witryny dla robotów Google, które odpowiedzialne są za ocenę, czy witryna „zasłużyła” sobie na dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania. Pierwszym, niezbędnym krokiem aby im to ułatwić, jest obecność w zasobach witryny pliku robots.txt. Odpowiednio opisany plik daje robotom Google informację, że chcemy, aby nasza strona była przez nie przeglądana i indeksowana. Warto wiedzieć, że możemy też w dokumencie robots.txt zawrzeć informację, że nie życzymy sobie (zwykle czasowo) aby witryna była odwiedzana i oceniana przez googlowskie mechanizmy. Z procesu przeszukiwania możemy też wykluczyć wybrane elementy strony.
Mapa strony
Innym istotnym elementem witryny, ułatwiającym poruszanie się po niej robotom Google, to mapa strony. Niezależnie od tego, czy będzie to zamieszczony wśród plików witryny specjalny plik o rozszerzeniu XML, czy strona zawierającą linki do wszystkich podstron naszej www, usprawnimy w ten sposób indeksowanie www.
Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych
Innym warunkiem, ułatwiającym poruszanie się po stronie nie tylko robotom, ale również całkiem cielesnym użytkownikom, jest responsywność strony. Innymi słowy, jeżeli witryna działa dobrze zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych, docenią to wszyscy – Twoi klienci, czytelnicy bloga oraz wyszukiwarka Google.
Szybkość ładowania strony
Twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej sugerują również od jakiegoś czasu, że zwrócą szczególną uwagę na szybkość ładowania strony. Można więc założyć, że im szybciej witryna się ładuje, tym chętniej promowana będzie w wynikach wyszukiwania.
Treści na stronie pod SEO
Dobre treści
W kontekście poprawy widoczności witryn w wynikach wyszukiwania od dłuższego już czasu dużo mówi się na temat znaczenia treści (obrazów, wideo, tekstu) dla poprawy pozycji strony w wyszukiwarce. Unikalne i angażujące treści na www, to nie tylko gwarancja, że nie zostaniemy potraktowani jako spam, kopiując opisy czy artykuły ze stron producenta produktów które sprzedajemy, ale również większa szansa, że użytkownik z zainteresowaniem zacznie przeglądać naszego bloga lub e-sklep.
Zaufanie ze strony potencjalnego klienta to zwykle większa szansa na to, że właśnie u nas zakupi poszukiwany produkt. Im dłuższy czas, w którym będzie śledził treści na naszej stronie (czas spędzany na witrynie podejrzysz chociażby w Google Analytics) oraz im większa jego aktywność na naszej stronie, wyrażona licznymi komentarzami czy np liczbą odsłon poszczególnych podstron (także do sprawdzenia w GA), tym większa aprobata robotów Google.
Słowa kluczowe i ALT
Słowa kluczowe to nadal istotna część publikowanych w witrynie treści. Przemyślana strategia dotycząca słów kluczowych, w tym zwrócenie uwagi na ich obecność w nagłówkach i treści witryny pomoże potencjalnym użytkownikom witryny i klientom odnalezienie istotnych dla nich informacji. Nie muszę chyba wspominać, że roboty Google również będą zadowolone? 🙂 Nie zapominajmy również, że uwagę należy zwrócić na wszystkie treści zawarte na stronie, a często ukryte przed wzrokiem użytkowników. Mowa tu o atrybutach ALT (alternatywnego opisu).
Alternatywny opis to nic innego, jak opis tego, co zawarte jest na grafikach i filmach zawartych na stronie. Roboty wyszukiwarki zamiast „przyglądać się” poszczególnym zdjęciom zapoznają się z ich tytułami i opisami zawartymi w ich właściwościach na witrynie. Nie pozwólmy zatem, aby informacja kryjąca się za plikami graficznymi i wideo została pominięta. Z czysto użytkowego punktu widzenia warto zaznaczyć, że szczegóły obrazka w postaci opisów pozwalają lepiej zrozumieć zawartość strony przez osoby niedowidzące i niewidome. Jeśli więc argumenty dotyczące mechaniki robotów Google nas nie przekonują, warto wyjść naprzeciw potrzebom tych, którzy są dla nas najważniejsi – użytkowników.
Linkowanie wewnątrz witryny
Doceniane w działaniach SEO jest łączenie treści zawartych na różnych podstronach witryny. Jeśli więc prowadzisz bloga o danej tematyce zadbaj o zawarcie w postach linków do innych treści zawartych na Twojej www. Mogą to być przykładowo odnośniki do artykułów wyjaśniających branżowe pojęcie albo wybór kilku artykułów o podobnej tematyce. W przypadku sklepu internetowego warto dać szansę klientowi zapoznać się z artykułami podobnymi do oferowanego albo uzupełniającymi (np. wybranymi paskami do zegarka lub akcesoriami do konkretnego modelu konsoli).
Pokaż się na zewnątrz (i bądź przyjazny SEO)
Linkowanie na zewnątrz i social media
Niemniej istotnymi, obok wymienionych wyżej działaniami są te, które pozwalają zaprezentować się ze swoją witryną w innych miejscach w sieci. Obecność linków do witryny na innych stronach wymaga od nas sporego nakładu pracy. Czasochłonnym, acz najskuteczniejszym z punktu widzenia budowania zaufania i wizerunku specjalisty sposobem jest opracowanie takich treści, którymi użytkownicy z własnej woli będą chcieli się dzielić.
Linki do strony na zewnętrznych witrynach możemy pozyskać także prosząc klientów, aby wspomnieli o owocnej współpracy lub zaoferować gościnny artykuł na blogu powiązanym tematycznie z naszą witryną. Choć przedmiotem moich rozważań na tym blogu są rozwiązania darmowe, należy jednak wspomnieć, że linkowania zewnętrzne można pozyskać także poprzez linki sponsorowane, np. w postaci artykułów na popularnych portalach. I nieraz jest to rozwiązanie konieczne, by wyjść ze swoimi treściami i produktami.
Chętnie sama aktualizuję wiedzę – ten wpis powstał ponad 3 lata temu, dlatego czułam się w obowiązku sięgnąć po aktualne wytyczne. Polecam Wam z czystym sumieniem materiały Oli Gościniak, która dzieli się swoją wiedzą na temat tworzenia stron WWW oraz ich optymalizacji za pośrednictwem webinarów i ebooków.